اهمیت سواد رسانه در تولید محتوا

اهمیت سواد رسانه در تولید محتوا

در دنیایی که هر روز هزاران محتوا منتشر می‌شود، فقط کسانی دیده می‌شوند که هوشمندانه می‌نویسند.
اهمیت سواد رسانه در تولید محتوا از همین نقطه آغاز می‌شود؛ زیرا بدون شناخت ساختار رسانه، نیاز مخاطب و تأثیر کلمات، هیچ پیامی به‌درستی منتقل نخواهد شد.
فردی که از سواد رسانه‌ای برخوردار است، می‌داند چگونه توجه مخاطب را جلب کند، اعتماد او را به دست آورد و محتوایی خلق کند که اثرگذار و ماندگار باشد.
در واقع سواد رسانه (media literacy) این قابلیت را به شما می‌دهد تا بتوانید به پیچیده‌ترین پیام‌های موجود در تلویزیون، رادیو، روزنامه، کتاب، مجله، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و دیگر رسانه‌ها دست یابید.

رابطه سواد رسانه و تولید محتوا

در صورت نداشتن سواد رسانه‌ای شما بین انبوهی از اطلاعات سردرگم خواهید بود. در حالی که با فراگیری سواد رسانه‌ای به راحتی می‌توانید نحوه ایجاد پیام‌های رسانه‌ای را یاد بگیرید، تشخیص اطلاعات اشتباه، پیام‌ها را برحسب تجربیات، باورها و ارزش‌های خود مورد ارزیابی قرار دهید در پایان پیام‌های خود را طراحی، ایجاد و به اشتراک بگذارید.
سواد رسانه‌ای به شما کمک می‌کند که چطور بتوانید از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه و مفید استفاده کنید.
در ضمن با یادگیری سواد رسانه‌ای شما در مهارت‌های خوب دیدن، خوب شنیدن توانمندتر خواهید شد و به جای اینکه رسانه شما را مدیریت کند شما رسانه را مدیریت خواهید کرد.
شما با یادگیری و افزایش سواد رسانه‌ای خود می‌آموزید که چطور محتوای فیک را از اصل تشخیص دهید و بتوانید محتوایی تولید کنید که بر اساس نیاز مخاطب و همچنین برای جامعه هدف مفید و مؤثر باشد؛ موضوعی که در حوزه طراحی سایت نیز نقش مهمی در جذب اعتماد و ارتباط مؤثر با کاربران دارد.

رابطه تولید محتوا و سواد رسانه

چرا محتوا نویس به سواد رسانهنیاز دارد؟

رسانه و محتوا دو عنصر جدای ناپذیر هستند. در واقع تولید محتوا برای رسانه مثل دستیابی به قدرت است. زیرا آن است که می‌تواند مخاطبان را کنترل کند و آن چیزی که نیاز دارند را به آن‌ها برساند.
سواد رسانه‌ای در تولید محتوا تاثیر مستقیمی بر روی فکر و شیوه نتیجه گیری مخاطبان دارد. از همین رو نبایستی از آن غافل شد.
همواره محتوای تولیدشده توسط رسانه‌ها پیامی در خود دارد که باید از روش‌های مختلفی به مخاطبان منتقل شود. در بسیاری از موارد، این انتقال از طریق تولید محتوای رایگان، ارسال خبرنامه یا تبلیغات انجام می‌گیرد. امروزه این مفهوم در قالب سایت‌های گوناگون و شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش دیده می‌شود؛ به‌ویژه در فضاهایی که بر پایه جست‌وجو و نمایش محتوا در بهترین موتورهای جستجوی خارجی شکل گرفته‌اند.

بهترین روش انتقال پیام محتوایی به مخاطب

با داشتن سواد رسانه‌ای و به‌کارگیری آن در تولید محتوای خود، به‌راحتی می‌توانید در قالب‌هایی مانند متن، عکس، پادکست و ویدیو در ناخودآگاه مخاطب اثر بگذارید و ذهن او را درگیر کنید. این مهارت، به‌ویژه زمانی که در کنار سئو و اصول بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو استفاده شود، می‌تواند تأثیر چشمگیری بر دیده شدن و اعتماد مخاطب داشته باشد. گاهی نیز بیان یک موضوع در قالب اینفوگرافیک، تأثیری بیش از هزاران کلمه نوشته‌شده خواهد داشت.

اهمیت سواد رسانه در تولید محتوا

منتشر کردن محتوا در کانال‌های مختلف

در حال حاضر افراد به راحتی می‌توانند انواع محتوا را روی تلفن همراه، کامپیوتر یا لپ تاپ خود ببینند.
ممکن است بعضی اوقات در خصوص محل محتوای خود دچار تردید شوید.
آیا باید محتوای خود را در اینستاگرام قرار دهید یا در وب سایت ها؟
لایو اینستاگرام کاربرد دارد؟
بهترین راه انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی است؟

پاسخ تمامی سوالات فوق مثبت است منتهی این کاملا به مخاطب شما بستگی دارد چرا که مخاطبین تیک تاک با مخاطبین اینستاگرام و وب سایت فرق دارند.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مخاطب خود را به خوبی بشناسید و بعد بررسی آنکه بیشتر از کدام شبکه‌ها استفاده می‌کند. سپس محتوای خود را در کدامیک از شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد.
ممکن است شما به عنوان یک محتوا نویس از انتشار محتوا در اینستاگرام خرسند نباشید؛ در حالی که بیشتر مخاطبان در اینستاگرام هستند از همین رو باید دست از مقاومت بردارید و خودتان را با مخاطبان همسو کنید و از افزایش تعداد فالوورهای خود لذت ببرید.

در این بازار پر رقابت با انتشار محتوا می‌توانید به سرعت مخاطب خود را جستجو کنید. لازم است در بلند مدت به شکل ریزبینانه‌ای کلیه صفحات تاثیرگذار فضاهای مجازی را مورد بررسی قرار دهید تا به خوبی متوجه شوید که باید هر محتوایی در کدام صفحه به اشتراک گذاشته شود تا مخاطبان بیشتری به خود جذب کند؟

زمان انتشار محتوا

نکته بسیار مهم سواد رسانه در تولید محتوا، زمان انتشار آن است. شما با شناسایی و درک درست از مخاطبان خود به خوبی می‌توانید با یک برنامه ریزی مناسب در تایم‌های مشخص محتوای خود را منتشر کنید به طوری که نه بیش از حد حضور داشته باشید نه اینکه هیچ خبری از شما نباشد.
از مزیت‌های انتشار محتوای زمانبندی شده این است که به مخاطب شما کمک خواهد کرد تا شرایط زمانی خود را با زمان‌بندی انتشار محتوای شما هماهنگ کند تا بتواند به طور کامل محتواهای شما را دنبال کند.

یکی از بهترین شیوه‌ها برای اجرای یک محتوای خوب نوشتن داستان است. شما بایستی به عنوان یک تولید کننده محتوای خوب اهمیت سواد رسانه در تولید محتوا را بشناسید و بعد از فراگیری آن کیفیت‌ها را درجه‌بندی کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *